the blog

Latest news.
بک لینک در سئو چیست

بک لینک در سئو چیست

بک لینک (Backlink ) چیست؟

بک ‌لینک ها لینک های ورودی به یک سایت هستند و هنگامی که یک وب سایت به وب سایت دیگر پیوند می‌خورد، ایجاد می‌شوند. یعنی زمانی که از سایت خود به سایت دیگر لینک می دهید،

سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است. بک‌ لینک‌ها به دلیل بهبود رتبه سایت در گوگل، موجب اعتبار یک وب سایت می‌شوند که این مساله در سئو سایت بسیار اهمیت دارد. در حقیقت، اگر تعداد زیادی از سایت‌ها به یک سایت لینک دهند یا در اصل به آن سایت بک ‌لینک دهند، موتورهای جستجو نتیجه می‌گیرند که آن سایت مفید و سودمند است.

در نتیجه هر چقدر که یک سایت بتواند تعداد بک ‌لینک‌های بیشتری به دست آورد، در رتبه‌بندی سایت‌ها از جایگاه بهتری برخوردار می شود.

موتور جستجوی گوگل همواره تلاش می کند به کاربران خود بهترین نتایج جستجو را ارائه دهد، به همین دلیل به رتبه‌بندی سایت‌ها می‌پردازد. سایت هایی که بک لینک طبیعی، زیادی دارند و همچنین به صورت مرتب و منظم در سایت خود محتوای جدید قرار می دهند، رتبه خوبی دارند.

توجه کنید که بک لینک ها را نمی توان از سایت هایی که رتبه بالایی دارند، خرید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو به راحتی می توانند سایت هایی که جهت کسب رتبه بهتر در جستجو اقدام به خرید لینک می کنند را شناسایی کنند و از رتبه آن ها بکاهند. کیفیت بک‌لینک‌ها از تعداد آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و در بالابردن رتبه سئو سایت تاثیرگذارتر هستند.

چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

Anchor text:

انکر تکست همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود. حالا چگونه تاثیر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می‌تواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.

Domain Authority:

این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک‌های ورودی٬ کیفیت لینک‌ها٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.

Page Authority:

اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتان:

اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشوند.

تعداد لینک‌های داخل صفحه:

این که گوگل بداند لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می‌شود. اما در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.

پیج رنک آن صفحه:

البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج‌رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی‌گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می‌تواند موثر باشد.

Relations:

یکی از مواردی که خیلی‌ها در آن دچار اشتباه می‌شوند٬ بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده‌اید افزایش دهند٬ اما از پیج‌رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. خود لینک‌ها به صورت پیش‌فرض Dofollow هستند.

بک لینک خوب و بد چیست؟

بک‌ لینک‌هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده یا مدیر سایت به سایت شما همراه با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند، بک‌ لینک خوب نامیده می‌شوند.

این بک‌ لینک‌ها نباید از سایت‌های اسپم بیایند، نباید تعداد لینک‌های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد، نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیایند، نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی بیگانه باشد.

بک‌ لینک‌های مضر آن‌هایی هستند که از سایت‌های غیرمرتبط هستند، دارای تعداد لینک‌های خروجی بسیار زیادند، از سایت‌هایی با IP هایی که اسپم شناخته شده‌اند هستند. از ویژگی های بک لینک بد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- لینک شدن کلمه مهم کلیدی سایت: مثلا اگر سایت در مورد سئو هست، در همه جا به کلمه سئو لینک شود، این لینک غیره طبیعی و بد شناخته می شود، زیرا معمولا کاربران چنین کاری نمی کنند مگر اینکه پولی دریافت کرده باشند.

۲- لینک شدن سایت در تمام صفحات سایت: این مورد هم باعث می شود بک لینک به بک لینک بد تبدیل شود، زیرا معمولا مدیر سایت حاضر نمی شود لینک کسی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد مگر اینکه پولی دریافت کرده باشد.

۳- لینک شدن صفحه اصلی سایت: اگر همه به صفحه اصلی سایت شما لینک بدهند و به مطالب سایت شما لینک ندهند، هم باعث می شود بک لینک به بک لینک بد تبدیل شود.

۴- لینک شدن سایت شما در سایت غیرمرتبط به موضوع سایت: معمولا کاربران در سایت خود لینک هایی را قرار می دهند که با موضوع وبلاگ شان مرتبط است، اگر موضوع سایت شما در مورد بهینه سازی سایت باشد و در آن سایت اسب فروشی را لینک دهید، واضح است که این بک لینک بد است.

۵- لینک شدن سایت در سایت های بی کیفیت: همانطور که سایت هایی بی کیفیت خودشان کیفیت چندانی ندارند، لینک هایی که از آن ها به سایت شما ارسال می شود، نیز بد هستند و اگر آن سایت ها اسپم باشند حتی باعث آسیب به رتبه سایت شما می شوند.

۶- لینک شدن سایت به صورت مخفی: لینک ها برای این قرار داده می شوند تا کاربران آن ها را ببینند و از آن ها استفاده کنند، ولی اگر لینک ها مخفی باشند و قابل نمایش نباشند، Backlink غیره طبیعی است.

لازم به ذکر است که اگر در موارد بالا لینک شما Nofollow باشد، هیچ آسیبی به رتبه سایت شما وارد نخواهد شد.

Author: