the blog

Latest news.
زیر عنوان در سئو

زیر عنوان در سئو

زیرتیتر یا ساب‌ هدینگ چیست؟ هدینگ‌های کوچکتر برای پاراگراف‌های کوچکتر

هدینگ‌ها خود می‌توانند به بخش‌های مختلفی تقسیم شوند و زیرتیتر یا ساب‌ هدینگ (به انگلیسی: Sub-Heading) داشته باشند. اگر تیتربندی روزنامه‌های قدیم را یادتان باشد، می‌دانید که در هر ورق روزنامه چند ستون بود و در هر ستون تیترهایی…

این تیترهای کوچکتر را زیرتیتر، زیرعنوان یا اصطلاح مدرن و خارجکی آن ساب‌ هدینگ Sub-Heading می‌گویند ولی من دوست دارم آنها را ریز-تیتر خطاب کنم (:. نگاهی به روزنامه می‌کنیم و می‌بینیم یک ستون محتوایی در روزنامه که ۳ هدینگ اصلی دارد (صرفا مثال است)، می‌تواند در هر کدام از این هدینگ‌ها، چند ساب‌ هدینگ هم داشته باشد، این ریزتیترها هم در مرتب‌کردن هر چه بیشتر محتوا و کمک به خوانایی؛ تاثیرگذاری بیشتر و نقش رنگی‌تری بازی می‌کنند.

چرا خوانایی محتوا مهم است؟ آیا کاربران محتوا را مثل تصاویر می‌بینند؟

شکی نیست که اول نگاه هر کسی به یک کتاب و روزنامه اینطور است ک ابتدا تصاویر را دید می‌زند. اگر تصاویر زیبا بودند آنها را بیشتر نگاه می‌کند و اگر دیدنشان را تمام کرد محتوا را هم دنبال می‌کند یا اینکه آن را رها می‌کند. اما کسی که دنبال مطالعه کتاب یا خواندن روزنامه باشد سراغ محتوا هم می‌رود. تفاوتی که روزنامه با صفحه نمایشگر کاربر یا ظاهر سایت ما دارد اینست: روزنامه یک آن و در یک لحظه تماما جلوی چشم مخاطب است ولی کاربر سایت را در مرورگر خودش بالا/پایین می‌کند (اگر موبایل باشد که اصلا حرفش را نمی‌زنم!). بنابراین کاربران رفتارشان با سایت متفاوت است.

سایت را بالا/پایین می‌کنند، تصاویر را می‌بینند و اگر مطلب خوانا بود شروع به خواندن آن می‌کنند. پس برای نگه‌داشتن کاربر و پایین نگه‌داشتن بانس ریت سایت، باید مطالب خوانایی داشته باشید. اینکار را باید با هدینگ‌ها انجام دهید!

چرا استفاده از هدینگ مهم است؟ آیا هدینگ کاربران را به محتوا قلاب نمی‌کند؟

هدینگ‌ها مثل بشقاب‌هایی برای تقسیم و جداکردن غذا سر سفره کاربرد جالبی دارند، بدون آنها هم می‌شود ادامه داد ولی وقتی باشند همه‌چیز را برای‌تان عوض می‌کنند. می‌دانید چرا کتاب‌خوانی بین دوستان کم است؟ حتما تقصیر هدینگ‌هاست! نه اینطور نیست چون هدینگ‌ها برای کتاب‌های رمان خوب نیستند ولی برای کتاب آموزشی چی؟ آنجا هم کاربرد ندارند؟ خب کاربردهای اصلی آن را برای‌تان می‌گویم:

هدینگ‌ها تنها راه قانع کردن کاربر به خواندن محتواست

آسمانی همیشه بدون ابر را می‌توانید تصور کنید؟ اگر ابرها نباشد آبی آسمان خسته‌کننده می‌شود چون هیچ‌چیزی برای عرضه‌کردن ندارد، طرح‌های آسمان را فقط ابرها نشان می‌دهند، حالا یک مقاله را در نظر بگیرید (مثل انشاهای دبستان که چهار صفحه را بدخط می‌نوشتیم) که هیچ تیتر یا هیچ جمله مهمی نداشتند و مثل یک گزارش بودند (حتی گزارش‌های امروزی هم تیتر دارند) پس کسی علاقه‌ای به خواندن آن ندارد. این دقیقا همان زمانیست که جای خالی هدینگ‌ها در محتوا احساس می‌شود. هدینگ‌ها به محتوا لهجه می‌دهند و آن را با خطوط خودشان زیبا می‌کنند تا کاربر مجاب شود آن را ادامه دهد.

هدینگ‌ها روی سئو تاثیر می گذارند

بگذارید یک نکته فنی را هم بهتان بگویم، ریزتیترها یا ریزهدینگ‌ها یا زیرهدینگ‌ها یا هرچی که می‌خواهید صدای‌شان کنید همان ریز قلاب‌هایی هستند که کلمات کلیدی را برای‌مان در محتوا جا می‌اندازند، بدون اینکه کسی بفهمد یا بهتان شک کند می‌توانید کلمات کلیدی خوبی را در ریزتیترها جای‌گذاری کنید تا برای‌تان محتوا را سئو کنند، اینکار کمک می‌کند چگالی کلمه کلیدی را بخوبی کنترل کنید، حتی خود افزونه یوست هم پافشاری می‌کند از کلمه کلیدی در هدینگ استفاده کنید، پس چه فرصت خوبیست. البته که سئوی محتوا کار دشواری نیست و همین مقاله بهتان کمک می‌کند این کار را تا حد زیادی انجام دهید.

هدینگ‌ها کمک می‌کنند محتوا در دسترس باشد

هدینگ‌ها کمک می‌کنند محتوا را برای کاربر بخش‌بندی کرده و هر بخش را برای‌شان مشخص کنید و موضوع را سریع اعلام کنید. مثل کاری که من با هدینگ‌ها در همین مقاله انجام دادم، اگر نگاهی سرسری به مقاله بیاندازید، متوجه می‌شوید که هر بخش را از قبل و بعدش با هدینگ‌ها جدا کردم، به شکلی که کارم را زیرکانه جلوه می‌دهند! این همان کاربرد هدینگ‌هاست که مثل تابلوی راهنما به کاربر می‌گویند بخش بعدی چیست یا کجا می‌روید! اگر هدینگ‌ها را خیابان فرض کنیم، ساب‌ هدینگ‌ها هم کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان‌ها هستند! با آنها هم آشنا شوید.

Author: