the blog

Latest news.
نحوه نوشتن توضیحات متا

نحوه نوشتن توضیحات متا

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا یک متا تگ است که به عنوان خلاصه متن با ۱۵۵-۱۶۰ کلمه عمل می کند که محتوای یک صفحه وب را توصیف می کند.

موتورهای جستجوگر آن را در نتایج جستجو نشان می دهند که توضیحات متا همچنین شامل کلمات کلیدی مورد جستجو است.

برخلاف عنوان صفحه توضیحات متا یک عامل رتبه بندی نیستند اما کاربران را مجبور می کنند تا روی یک صفحه کلیک کنند و بخشی از موثر در سئو هستند.

آنها را در کد صفحه به عنوان meta name توضیحات محتوای مشاهده می کنید.

وقتی یک عبارت جستجو را در Google وارد می کنید شما به صفحه نتایج موتور جستجوگر (SERP) منتهی می شوید.

کلمات آبی در بالا “برچسب عنوان” است که آنها عنوان صفحه وب هستند. در زیر آنها توضیحی بیش از ۱۵۵ پوند را مشاهده خواهید کرد. این توضیحات متا است.

آنالیز طول Meta description در افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO تعداد حروف یا کاراکتر های توضیحات متا را آنالیز می کند. از آنجایی که گوگل در نتایج خود برای نمایش توضیحات متا محدودیت کاراکتری دارد، افزونه سئو توصیه میکند متن متا دیسکریپشن را بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر نگه دارید. اگر متا تگ توضیحات بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد، افزونه با نمایش یک چراغ نارنجی و پیام زیر به شما اخطار می دهد:

  • “طول توضیحات متای شما بیشتر از ۱۵۶ حرف است . برای اینکه مطمئن باشید که توضیحات متای شما به صورت کامل در موتورهای جستجو نمایش داده می شود , شما باید طول متا را کاهش دهید”
  • همچنین اگر متا توضیحات را وارد کنید اما کلیدواژه کانونی محتوا در آن وجود نداشته باشد، افزونه وردپرس Yoast SEO با نمایش یک چراغ قرمز و پیغام زیر به شما هشدار میدهد و خواهان استفاده از کلمه کلیدی کانونی در متن توضیحات متا میشود:

    “متای توضیحات مشخص شده است اما کلید واژه کانونی را شامل نمی شود”

  • البته بعضی وقت ها گوگل تعداد کاراکتر بیشتری از توضیحات متا را نمایش می دهد اما از آن جایی که این اتفاق همیشه نمی افتد و زمان آن قابل پیش بینی نیست، همواره توصیه میکنیم توضیحات متا را بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر نگه دارید تا خیال تان بابت نمایش کامل متن تگ توضیحات راحت باشد.

متا تگ توضیحات در وردپرس

گاهی اوقات ممکن است گوگل به جای توضیحات متایی که شما نوشته اید، خودش بخشی از متن محتوای سایت که تناسب بیشتر و ارتباط نزدیک تری با جستجو دارد را برداشته و برای کاربران نمایش دهد.
البته در افزونه وردپرس Yoast SEO وقتی متا تگ توضیحات را خالی بگذارید، گوگل این اجازه را پیدا می کند مستقیما از محتوا متن دلخواهش را در توضیح متای اسنیپت شما در نتایج جستجو نمایش دهد. این اتفاق فقط در افزونه Yoast رخ می دهد! به طور مثال افزونه All in One SEO (سرسخت ترین رقیب Yoast SEO) این کار را نکرده و پاراگراف اول متن را بجای توضیحات متا نمایش میدهد! (که این کار درستی نیست)
البته از اهمیت پاراگراف اول متن نمیتوان چشم پوشی کرد زیرا در صورت نداشتن توضیحات متا برای پست ها شاید گوگل از پاراگراف اول متن شما تگ توضیحات را استخراج کند، از این رو پاراگراف اول هر مقاله ای بسیار مهم است. چون کلمه کلیدی را هم در خود دارد و به گوگل به وجود کلمه کلیدی در ابتدای مقاله اهمیت میدهد.

نقش متا تگ توضیحات در سئوپ

بهتر است رو راست باشیم. توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی در سئو محتوا شما نخواهند داشت و تنها نرخ کلیک سایت CTR را تحت تاثیر قرار میدهد.

همانطور که در ابتدا گفته شد، توضیحات متا می تواند باعث ترغیب یا منصرف شدن کاربر برای کلیک شوند. اگر توضیحات متا به قدر کافی تاثیر گذار و کاربردی باشد تعداد کلیک های کاربران و تعداد ورودی سایت افزایش می یابد و نهایتا سیگنالی به گوگل ارسال میکند و باعث میشود گوگل متوجه شود محتوای وب سایت شما برای بسیاری از کاربران مفید و آموزنده بوده. از این رو این موتور جستجو جایگاه بهتری به صفحه شما در نتایج می دهد. از این رو می توان نتیجه گرفت، توضیحات متا به صورت غیر مستقیم روی سئو سایت تاثیر گذارند.

نحوه نوشتن توضیحات متا

یک متا تگ توضیحات خوب باید کوتاه، کاربردی و ترغیب کننده باشد و بتواند کاربر را متقاعد کند که صفحه شما دقیقا همان چیزی است که دنبال آن می گردد. در واقع شما باید نیت و قصد کاربر هدف تان از جستجو را تشخیص دهید تا متا تگ توضیحاتی بر اساس آن بنویسید. معمولا کاربران در کادر جستجو گوگل یا دنبال پاسخ یک پرسش هستند یا قصد خرید یک محصول را دارند. متا تگ شما باید بتواند پاس دهنده این پرسش ها باشد، هم چنین برای کاربرانی که می خواهند یک محصول بخرند نیز باید مشخص کنید چه چیزی باعث تفاوت محصول شما با دیگر رقیبان میشود.

Author: